Ritalin 

"Dávat dětem léky na psychiku je drzost. 

Dávat jim prášky, které jsou ze stejné skupiny jako třeba pervitin, je nehoráznost nevídaná."

 

Ritalin, účinná dávka se nazývá metylfenidát. Řadíme jej do skupiny zvané stimulancia (podle stimulačního účinku na mozek). Do této skupiny kromě jiných léků opravdu patří i některé drogy jako extáze nebo pervitin. V mozku působí na podobné receptory, celkový účinek je však rozdílný (podrobněji níže).

Ritalin je hlavním lékem v léčbě poruchy pozornosti a aktivity (ADHD). Dalo by se čekat, že dítě, které je hyperaktivní, nepozorné, bude po Ritalinu ještě divočejší – je to přece stimulující lék. Výsledek je ale přesně opačný. Stimulovaný mozek je najednou schopen věnovat pozornost jedné věci. Dítě se může soustředit na běžné aktivity (nejen hraní počítačových her a sledování televize), dokáže odolat v danou chvíli nepodstatným podnětům, přestává být roztěkané. Samo cítí úlevu, odpočinek. Zároveň ale není ospalé.

 

2 krátké příběhy:
 
 
Terezka – 6 letá dívka, v září by měla nastoupit do školy, ve školce o tom ale ani neuvažují. Neberou ji ani na vycházky, bojí se, že ji při roztržitosti a nepozornosti srazí auto. Při prvovyšetření kresba odpovídající 3-4 rokům, na první pohled porucha pozornosti s hyperaktivitou. Nasazen Ritalin (leden). Za cca 2 měsíce ve školce běžný režim, připravuje se do školy, všichni počítají, že v září nastoupí do školy. Už si ani nevzpomenou, že by byl s Terkou nějaký problém.
Filip – 12 let, ve škole již problémové chování, odmlouvá učitelce, vyrušuje, vyhledává partu starších chlapců. Při prvním kontaktu jasně hyperkinetický s poruchou pozornosti. 2 měsíce po nasazení Ritalinu echo ze školy o „zázraku“. Při hodinách klidný, poslouchá, známky výrazně zlepšeny. Sám je spokojený se svým novým postavením ve škole, doma se mu výrazně zlepšil vztah s tátou. 

Dva krátké příběhy:

  • Terezka – 6 letá dívka, v září by měla nastoupit do školy, ve školce o tom ale ani neuvažují. Neberou ji ani na vycházky, bojí se, že ji při roztržitosti a nepozornosti srazí auto. Při prvovyšetření kresba odpovídající 3-4 rokům, na první pohled porucha pozornosti s hyperaktivitou. Nasazen Ritalin (leden). Za cca 2 měsíce ve školce běžný režim, připravuje se do školy, všichni počítají, že v září nastoupí do školy. Už si ani nevzpomenou, že by byl s Terkou nějaký problém.
  • Filip – 12 let, ve škole již problémové chování, odmlouvá učitelce, vyrušuje, vyhledává partu starších chlapců. Při prvním kontaktu jasně hyperkinetický s poruchou pozornosti. 2 měsíce po nasazení Ritalinu echo ze školy o „zázraku“. Při hodinách klidný, poslouchá, známky výrazně zlepšeny. Sám je spokojený se svým novým postavením ve škole, doma se mu výrazně zlepšil vztah s tátou.